sorgardsryttare

Alla inlägg under oktober 2011

Av SR - 20 oktober 2011 07:58

Hejsan. Lovisa härJag har inte haft nån tid att blogga så jag logga från. och så köpte jag ett rött mobila. mobilen. Igår var jag i Sala på the phone house. Jag köpte skärmplast till mobilen då mitt gamla åkte av. Jag är jättenöjd! Har precis haft idrott. Gymnastik. Det gick bra. Jag klarade nästan en ja va det nu heter. Julas och slå ihop benen. Ajax nu ska jag duscha.

Av SR - 19 oktober 2011 16:13

inlägg av. Greta


Hej!

igår var jag och Mamma i uppsala och shopade lite grejer.

Jag köpte skor och en ny jacka till vintern!

Mamma köpte nån tröja. Sen var vi och fikade på kafè linnè, MUMS!

Jag tog hallon-paj med vaniljvisp, och Mamma tog nån macka.

Vi var också upp till gina tricot och kollade om det fanns nån pippi tröja,

men dom var helt slut sålda. Så jag får leta vidare...

Juste, jag köpte jätte fina dounat nålar, som man skruvar i håret när man tävlar

med dounat uppst, dom fins på glitter. Och en halsduk köpte jag också.


Jag tänkte lägga upp några fina bilder på

mina häster osv.....


     

Av SR - 18 oktober 2011 15:28

 Inlägg av: Loivsa


Jag hittade en jättebra sak på Hippson idag.

Tänkte lägga upp den här. Den kan vara nyttig för många!


Helt rätt!

Sluta skylla på hästen - och se din egen roll

Det är lätt att skylla motgångar på hästen i stället för att gå till sig själv och se sin egen roll i sammanhanget. Kajsa Boström är tränaren som lägger stor vikt vid en positiv inställning, som utgår från att hästen alltid är fri från skuld.


Text och foto: Ida Röök


Kajsa Boström är B-tränare i dressyr och har själv ridit på Grand Prix-nivå. Hon är känd för att ha tagit upp hästar i klasserna som inte ansetts ha "det". I dag tränar hon omkring 20-40 elever i veckan och alla får de lära sig att utgångspunkten är att ha en positiv inställning till ridningen. Och att man aldrig - i någon situation - får skylla en motgång på hästen.
- Det är alldeles för ofta man ser ryttare som sitter på hästryggen och ser arga ut, de rycker, sliter och drar för att hästen inte lyder. På en tävling hörde jag en liten flicka fråga sin mamma varför en ryttare på framridningen verkade så arg. När man hör en sådan sak tänker man till: Är det verkligen så här vi vill ha det när vi utövar vår hobby? säger Kajsa.

För högt tempo är vanligt
Inte minst vill hon slå ett slag för att framridningen inte ska ridas i någon "hialös" fart.
- Alltför ofta ser jag ekipage som snor runt banan på långa tyglar, helt i obalans. En framridning är ingen hastighetstävling, hästen värms inte upp snabbare för att den springer fort, säger Kajsa.
Hon menar att bjudning inte är detsamma som hög fart.
- Ska du få fram bjudningen är det snarare energi i rätt riktning som efterfrågas. Och den måste du kunna hitta även när hästen är i balans i ett harmoniskt tempo. Det finns ingen elitidrottare som värmer upp genom att springa ett maratonlopp i högsta möjliga tempo, det säger sig självt. Så ta tyglarna och rid hästen i balans även när du värmer upp. Det är en klyscha att hästen tappar bjudning bara för att man rider långsamt, menar hon.

Positiv inställning
Det centrala i Kajsa Boströms budskap är ändå vikten av en positiv inställning.
- Om inte hästen gör det du ber den om kanske du måste fråga dig om du ber den på rätt sätt, i stället för att bli arg och frustrerad, säger Kajsa.
Hon menar att man måste behandla hästen så att man får den med sig, känslan ska vara bra och ridningen harmonisk och i balans.
- Det är aldrig okej att skylla på hästen. Att så att säga sätta apan på hästens axel och slå ifrån sig själv. Det är en tradition i ridningen som vi måste försöka arbeta bort.
Kajsa Boström är utbildad på Strömsholm och har "alltid" jobbat med hästar, genom åren har hon gång på gång stött på attityden att saker och ting är djurets fel.
- Hästen är en levande varelse och ska inte behöva ta ansvar för våra tillkortakommanden. Ridning är som dans, det ska vara harmoni mellan dem som utför den, inte negativa tankar och beskyllningar, säger hon.


 

Av SR - 17 oktober 2011 19:40

Inlägg av: Lovisa


 Hej!

 Idag vart det ingen skola för min del eftersom jag väldigt

gärna ville följa med till Ultuna med Tolle.


Dom röntgade och ultraljudade och det såg bra ut!

Så nu får jag börja sätta igång honom<3

En veckas skrittning för hand och sedar 3-4 veckors skritt med ryttare.

I Januari är han nog ungefär som han var innan han blev halt.

  


Bild tagen av Gudfar (Guffa)

 

Av SR - 17 oktober 2011 18:51

 Inlägg av: Lovisa


Hej!

Igår var det tävling på Dollar i Högbo.

Klasserna var LA:P1 och FEI:s Inledande för Ponny -04.

Alltså debut för min del i FEI.

Malin red också, på Pia. Det gick riktigt bra för henne.

Placerad i alla klasserna vilket var 4 klasser för hon red på lördan också.

Grattis!


LA:P1

I denna klass hade jag bara lite "småfel" men även dom

drar ner på poängen.. Han var lite rädd för dommaren och jag

kände att jag inte riktigt hade kontrollen.  

Fick kommentaren:

Trevlig uppv. på välriden ponny! Skulle

önska lite rundare nacke & ?(Ser inte vad det står)? tempo.

Rör sig trevligt. Fina längningar.

Fick 66,32%


FEI:s Inledande Program för Ponny -04

Här hade jag några stora missar bla.

efter mellangaloppen, skulle jag ta in honom till samlad galopp

och han bryter av till trav(mitt fel)  och jag moste fatta ny och då kmr

det ett enkelt byte som jag inte hinner förbereda

och så är han rädd för dommaren och bytet blir konstigt och sedan kmr det

en lång ökad galopp och jag hinner inte förbereda

honom till det heller så det blev lite kaos där.. Hehe  


Tre dommare här så det blir tre kommentarer:


Trevlig ritt, blir lite vinglig i skolorna.

Svårt att hålla ihop sprången i galoppen som lätt

blir lite markbunden.

61,58%


Trevlig ponny, lite ?(Ser inte vad det står)? missar i skolorna

och piruetterna kan bli mera E-given i galoppen.

58,95%


Är inte riktigt ihop hela tiden. Och är något spänd.

Lycka till!

58,16%


Totalt alltså 59,56%

Bra att få rida programmet innan lördag nu då det är

finalen i Elit-serien.

        

 

Av SR - 17 oktober 2011 15:45

Inlägg av: Greta


Hejsan!


Jag fyllde ju år i lördags,jag fick:

pengar,klocka,patrik kittel clinic biljetter,kläder

osv jag kommer inte ens ihåp allt ihop...


Clinicen var ur bra! Jeanna red,bla mads Henlowithz?? vet inte hur det stavas,

och nån karin. Patrik red också, inte på Scandic på nån anna  fin

häst. Han pratade om hur man bäst förbereder sig för tävlin osv.

 

Av SR - 15 oktober 2011 17:50

 Inlägg av: Lovisa


Hej

Japp nu var det en halvtimme kvar då tills det bär av till Greta.

Denna halvtimmen som gått mellan detta inlägg och mitt senaste inlägg

han gått väldigt långsamt.

JAg har ägnat mig åt youtube.

Ett tips till alla som har tråkigt. Har kollat några musikvideor

och några trailers, om man nu kan skriva så. Trailers lät iaf bättre än

trailar.   

  

Kanske att jag skriver när jag kmr hem men jag vet inte.

JAg tävlar ju på Dollar imorgon så jag kanske inte hinner eller orkar.

Och så vill jag säga grattis till Malin L som vann och kom tvåa idag

på Pia. Och Till Steffi som det blev dubbelseger på B-ponny för.

Och till Malin G som kom tvåa också tror jag.

Grattis till er!


 

Av SR - 15 oktober 2011 16:50

Inlägg av: Lovisa


HEEJ!

Idag fyller Greta 12 år! Grattis till dig!

18:30 ska jag och mamma hem till Greta.

Jag har varit i sala och köpt två saker till Greta. Tror nog

att hon kommer gilla båda! Skulle själv velat ha dom  

Men jag kan ju inte skriva vad det är nu

för då hanske Greta ser det... Så hon får

skriva vad hon fick själv sen.


Gick till The Phone House och skulle fixa nu skärmplast men

det tog sån tid att vi åkte därifrån..

Men mamma har låvat att vi ska in på tisdag.

Och vet ni vad jag såg?????

Skal till Galaxy S2!!!

Jag ska lätt ha det röda  

Undrar om jag kmr ha råd med det redan på tisdag men

hoppas,, skärmplast är lixom ganska dyrt.. 300 kr.


Det var bara 5- ute när vi var i sala.

Urk, det börjar bli kallt.

Har plåckat fram min håriga jacka. Gos!


Sitter man här och ska tråka i en timme till..

Lyssna på spotify, Kick ass (We Are Young) by Mika<3

Haha, kan bara inte sluta lyssna på den. Vet ej vrf..


Jag skriver nog innan vi åker igen.

Har inget särsilt att göra så.

//Lovisa


Ovido - Quiz & Flashcards