sorgardsryttare

Alla inlägg under december 2011

Av SR - 9 december 2011 18:25

Inlägg av: Lovisa


Felicia

Torsdag 8 dec 21:32

ÅH vilka fina sånna vill jag ha :)
jätte söt blogg ni har :)

 
 
SVAR: Haha jaa...Dom är snygga!!
//Lovisa
 
   
 
Av SR - 8 december 2011 21:31

inlägg av: Greta


Hej, idag har vi änterligen köpt Spirello! snacka om att jag är BAMSE glad!

Det blev tre barbacka ritter idag i mörkeret. Men jag har nog inte varit så rädd på länge, vet ni?!???

när jag red och gjorde en halt så springer en super skabbig räv fram och luktar på spirello

hu! läskigt! 


Alla gick bra! Det är roligt att rida Spirello, Cassanova och Plexi för alla utveklas varje dag på nånting,

bara nån lite pytte grej kan kannas såå bra och detär så stor skillnad på dom än för t.e.x 2-3 vecor sedan!


Nej nu ska jag gå och lägga mig! GOD NATT!

Snacka om att Plexi har utvelkats, men visst är han SÖÖT?!

Av SR - 8 december 2011 21:25

Inlägg av: Lovisa


Boots och benskydd är nog det som jag använder alldra minst i mitt skåp i stallet.

(Dock använder jag det när hästen har broddar.)

  

Men jag såg dom här på globen och jag måste faktiskt hissa dom.

Så sjukt coola om man hittar rätt färg till hästen!!


Vet inte hur mkt dom kostar...


Hiss eller Diss för er??

   

Av SR - 8 december 2011 21:17

Inlägg av: Lovisa


Hej

Idag blev det hopp-träning på Tolle i ridhuset.

(Riktigt halt  ute nu, för er som inte märkt det! ;) )


Tolle älskar verkligen att hoppa! Jag tyckte också att det var kul!


Vi hoppade lite teknik-bana precis som förra gången vilket också är bra för dressyren och vi red faktiskt

lite öppna på långsidan också vilket är kul!!

 

Av SR - 8 december 2011 21:09

Inlägg av: Lovisa


Rest In Peace, världens bästa rottis, Jodie

som nu har gått bort pga ålder.


Hon vart 12 år.


Jag har känt henne så länge jag kan minnas.. Kommer kännas konstigt utan dig kompis!!!  



     

Av SR - 8 december 2011 21:05

Inlägg av: Lovisa


Mia, Malins mamma...

Onsdag 7 dec 22:50

Det kommer ni klara galant ! =)
Såg att du kommit med på grönt kort kursen på UPK. Toppenbra!








SVAR: Ja, jag hoppas det iaf.   

Ja, det känns skönt att veta att man är med och får (förhoppningsvis) kortet.. Att det är "säkrat".


 

Av SR - 7 december 2011 20:58

Inlägg av: Greta


Hej, dagens träningstips är lösgjordhet!

Den stora frågan från dom lite minder ryttarna är, hur ser formen ut?

Är han fint i form? Går han bra?...men det är inte det som är vikitgt i början!

Att få hästen lösgjord finns det massor med saker t.e.x man ska göra MASSOR me övergångar, trav-skritt

skritt-galopp galopp-trav trav-galopp galopp-skritt. Flera miljoner på ett ridpass!

Man kan också göra volter, skänkelvikning på volten, framförallt att man är noga med att

hästan verkligen gör det man ber den om, t.e.x man ber hästen att göra en övergång till galopp,

se då till att det är arbetstrav och PANG! galopp så fort du ber den om det, så att det inte blir så att

hästen först ökartraven innan galoppfattningen kommer just för att det är inte lika jobbit.


När en häst är rigtigt lösgjord, mjuk och avspännd så visar dom det genom att: öronen gungar i tackt med traven

eller vad man nu har för gångart, den har bakbenen inunder sig, och oftast brukar dom lysna noga på

ryttarens alldra försiktigaste hjälper.


När man börjar ett ridpass börjar man oftast med att först skritta på helt långa tyglar i ca 10-12 min,

sen kortar man upp tyglarna och jobbar hästen i en lågform i både skritt, trav och galopp.

efter det så tar men ett lite break på ca 5-7min. Sen kan man korta upp tyglarna utterligare lite till

och då kan man börja jobba på "riktigt" och även sitta ner i traven och galoppen.

PS. när man travar och galopperar fram så rid lätt i traven och stå i fältsits i galopp, sen är

det okej att sitta ner.


Nu måste jag göra årets sista läxa tills i morgon!  

Av SR - 7 december 2011 20:39

Inlägg av: Lovisa & Greta


VS


Dagens VS:


HV Polo VS Eskadron!


Ser man någon likhet mellan dom här? Nog för att båda är ganska snygga...

Vilket skulle ni köpa??

 

Ovido - Quiz & Flashcards