sorgardsryttare

Alla inlägg den 5 januari 2012

Av SR - 5 januari 2012 23:23

Inlägg av: Lovisa


Tips

Ja nu på vintern när skorna lätt åker av från hoven är ett jätte-bra tips att använda boots. Bootsen skyddar från att hästen ska trampa på skon och att istället "glida av" från bootsen.


Jag har ett par svarta boots som jag alltid använder nu för tiden.

Det fungerar bra och om man kollar på bootsen ser man att hovarna har slagit i och  gjort små märken.

Boots fungerar så klart inte 100% men är ändå värt att prova om man har en häst som lätt trampar av sig skorna.


Dom finns ju i olika snygga mönster också! Varför inte köpa zebra-randiga?? :)


 

Av SR - 5 januari 2012 20:42

Inlägg av: greta


Hej,

i morgon är det Bettan träning och på lördag.

Vi ska vara i ett ridhus som heter sista, det är jätte fint där.

Men iaf i morrn kväll ska alla som tränat under dagen komma hem till oss och käka

tacos!!MUMS....


Jag tar med mig Spirello i morrn, och Cassanova på lördag...

Jag tror det kan gå super bra!


I går var vetrinären där och vaccinerade hästarna.

Han raspade tänderna på Spirello och Cassanova!

Han sa att det behövdes och idag känndes dom super fina i munnen!!

 

Jeanna och Liza

   

Av SR - 5 januari 2012 20:25

Inlägg av: Greta

Hej,

i måndags var jag och tränade för Jeanna på Cassanova!

Det gick bra, vi tränade på samling efter som att det har Cassanova

svårt för. Men vi fick till några riktigt fina samlingar! Vi tränade också

på övergångar samladgalopp-skritt-arbetsgalopp,

mellantrav-samladtrav-ökadtrav.. typ så höll vi på.

Det var kul att känna skillnaden från den första kvarten av träningen och den sista

kvarten. Det var så stor skillnad, han hade mkt lättare att samla den sista delen av träningen, faste riktigt

på slutet orkade han inmen jag är ändå jätte nöjd med Cassanova!!


 

Me and Cassanova!!!  

Av SR - 5 januari 2012 15:30

Inlägg av: Lovisa


Hej

Nu kommer bilder på några av alla julklapparna som jag fick i år.

Jag fick typ black-out när jag skulle fota allt så jag hoppas att jag har fått med allt.


Fattas på bild är ett par jeans och en vit topp (vad jag vet iaf.. haha).


Alla bilder är tagna med min mobil.

           

Höll på att glömma dusch-kittet. Duschade med det idag   

 

Av SR - 5 januari 2012 12:52

Inlägg av: Lovisa


Jag hittade ett presentkort på H&M med 5oo kr på så jag och mamma åkte till sala. Man får ju inte mkt för 500. Det blev två "tjock-tröjor".


En brun munkjacka för 346:- Figursydd munkjacka i sweatshirtkvalitet. Dragsko i huvan. Broderi upptill samt fickor fram. Borstad insida.

   

En orange, figurnära, kabelstickad tröja i mjuk kvalitet för 240:-


 

SER NI ATT BILDERNA ÄR LIKA FÖRUTOM DERAS ANSIKTEN!?

Fick ju tre i julklapp också så nu är jag nöjd med garderoben!   


Av SR - 5 januari 2012 12:17

Inlägg av: Lovisa


Igår red jag dressyr i ridhuset igen. Såå skönt att ha ridhus! Innan jag änns har börjat jobba Tolle i form, alltså medans jag fortfarande skrittade fram, började det regna ute...


Igår tränade jag på tempoväxlingar i alla gångarter och vilken fantastisk ponny jag har!!

I galoppen hade jag ingenting i händerna! Han gick med huvudet där jag ville att det skulle vara.

Även själva tempoväxlingarna gick mkt bra!


Tempoväxling för mig

Tempoväxling är så mkt mer än bara kortare och långsammare & längre och snabbare. En tempoväxling är som en stor halvhalt. Man aktiverar med massor av halvhalter i den stora halvhalten. Sen låter man hästen gå framåt. Börja med att bara driva framåt med sätet. Det fungerar oftast för mig och Tolle.


Men ibland tar dom inte sätet och då måste man göra mer i form av en liten dutt med skänkeln. Då reagerar den riktigt lösgjorda hästen, och det var Tolle verkligen igår, och därför behövde jag inte göra mer än så för att han skulle bjuda framåt i en luftig trav.


Men om han inte skulle lyssna på skänkeln skulle jag lägga på spöt ganska löst, samtidigt som jag fattar galopp och galopperar framåt. Skit i formen!! Sedan bryta av till trav eller skritt och testa igen. Tillslut lär sig hästen.


 

Ovido - Quiz & Flashcards